Regeneracja felg – jak wygląda?
Pewnie prawie każdej osobie
jeżdżącej mniej lub więcej samochodem zdarzyło się pokrzywić felgę w swoim
aucie wjeżdżając w jedną z licznych dziur znajdujących się na polskich drogach.
Na ogół wymieniamy felgi albo
w przypadku gdy uszkodzenie jest mniejsze (i chcemy zaoszczędzić) oddajemy
felgi do warsztatu. W głównej mierze interesuje nas to jak długo będziemy
musieli czekać na odebranie naszych felg, jaki jest koszt usługi oraz jak wygląda
jakość jej wykonania. Warto jednak zobaczyć jakie jest zaplecze warsztatów i
jak cała procedura wygląda w praktyce, o czym chciałbym Wam napisać właśnie w
tym wpisie. Mam nadzieję, że zainteresuje to nie tylko miłośników motoryzacji,
ale również zwykłych użytkowników dróg, którzy samochodu używają tylko do
przemieszczania się z punktu A do B. Czasami warto otrzymując gotowy produkt (w
tym wypadku zregenerowane felgi) dowiedzieć się w jaki sposób został wykonany.
Po dostarczeniu felg do
serwisu bardzo ważną rzeczą jest ocena ich stanu technicznego. Niestety nie
wszystkie felgi da się naprawić, ich stan może być na tyle zły, że mogłyby
pęknąć w trakcie prostowania albo co gorsza - w trakcie jazdy samochodem. Nie
potrzeba wielkiej wyobraźni, żeby zdać sobie sprawę jak mogłoby się to
skończyć. Jeśli nasze felgi przeszły wstępną ocenę, można przystąpić regeneracja felg warszawa. Zależnie od rodzaju uszkodzenia dobiera się metodę ich naprawy.
Niektóre obręcze trzeba pospawać, inne wyprostować, a jeszcze kolejne trzeba
poddać toczeniu rantów.
W prostowaniu i spawaniu felg
duże znaczenie ma materiał z którego zostały wykonane. Inaczej zachowują się
felgi wykonane ze stali, a inaczej z aluminium, a to jeszcze nie wszystko, są
przecież różne rodzaje stopów, które mają określone właściwości fizykochemiczne,
na przykład inaczej reagują na podgrzewanie. Bardzo ważne jest odczytanie
oznaczeń z obręczy, po to aby podjąć jak najodpowiedniejsze kroki. Te felgi,
które na to pozwalają zostają podgrzane, co ułatwia naprawę, materiał staje się
bardziej plastyczny i nie trzeba wywierać na niego aż tak wielkiej siły
mechanicznej. Następnie felgę umieszcza się w specjalnej maszynie, która
sprawia, ze obręcz staje się na nowo idealnie okrągła. To uniwersalne
urządzenie i można w nim wyprostować felgi o różnych rozmiarach, na przykład od
12 do nawet 24 cali.
Część felg, gdy pojawiły się
na nich pęknięcia, wymaga pospawania. Spawać można zarówno felgi stalowe jak i
aluminiowe, z tym że ten drugi materiał jest nieco bardziej wymagający pod tym
względem. Głównymi metodami spawania aluminium są TIG oraz MIG, oba są
rodzajami spawania łukowego w osłonie gazu, którym zdecydowanie najczęściej
jest argon albo hel. Przy spawaniu aluminium trzeba uważać szczególnie na dwie
rzeczy, niedopuszczenie do wytworzenia się tlenku glinu oraz powstania porów,
ponieważ obie te rzeczy osłabiałyby wytrzymałość i trwałość spoiny. Bardzo
ważne przy spawaniu tego metalu jest więc wiedza i umiejętności spawacza.
Felga po tych czynnościach
poddawana jest jeszcze czyszczeniu i malowaniu, ale to już tematy na kolejne
wpisy J.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz